Cobi Въоръжени сили F-4S Phanthom II, 1:48, 608 k
Конструкционните работи по новия самолет бавно започнаха още през 1952 година. По това време в американските ВВС служеха машини като FH-1, Voodoo или Crusader и както авиацията, така и флота не чувстваха нужда да търсят нови възможности.
За щастие, гениалният конструктор и визионер Дейв Луис беше достатъчно предвидлив, за да може да предвиди развитието в авиацията през следващите 30 години. Освен за един малък детайл, за който ще говорим по-късно.
През 1953 година двойката конструктори Д. Луис и Х. Барки започнаха да изграждат няколко прототипа, на които да проверят нови идеи и технологии. Всичко това без правителството на Съединените щати да предостави каквито и да било финансови средства за новия проект.
Това се промени едва през 1955 година, когато компанията McDonnell изпрати непоискана оферта на американските власти с самолет нова конструкция, способен да оперира при всякакви метеорологични условия с 9 висящи точки под крилата и корпуса. Шест седмици по-късно офертата достигна до опитен офицер на ВМС на САЩ за въоръжаване и той веднага разбра какво са успели да създадат хората в McDonnell.
Преломният момент беше поръчката на два прототипа, тогава все още под обозначението XF4H-1, и пет предсерийни бройки.
Полетите на прототипите започнаха на 27 май 1958 година и трябва да се каже, че не минаха без проблеми. Наложи се да се преработи всмукателната система и свързването на отделните части на обшивката на корпуса. За съжаление, един от прототипите беше загубен при инцидент.
Серийното производство беше започнато в края на 1958 година и интересното е, че вътрешното наименование на производителя на самолета беше Сатана или Митрас, а в документацията като Модел 98. В USAF изтребителите бяха наричани Спектър и така заради голямото объркване се стигна до обединяване на името на днешно известния Phantom II.
Американските ВВС, за разлика от флота, не бързаха да закупят Фантоми. Трябваше да се намеси тогавашният министър на отбраната Робърт Макнамара. След сравнителни тестове, авиацията трябваше да признае, че Фантомът напълно превъзхожда всичко, което имат в арсенала си.
Доказателство за това са и 16 световни рекорда, които машините F-4 постигнаха.
Тази забравена малка подробност, която споменахме по-горе, беше отсъствието на бордово оръдие. Общо взето се смяташе, че ерата на традиционните въздушни битки е приключила и бойните действия ще се водят от разстояние. Реалността на Виетнамската война изведе всички от заблуждението.
Вероятно най-известният екипаж на Phantom II беше капитан Луис Пейдж и лейтенант Джон С. Смит, които свалиха първия северновиетнамски МиГ.
Phantom II с производствен номер 155539 има интересна и дълга история. Службата си започна на 22 февруари 1968 година на борда на USS America, по-късно беше преместен на наземна база във Вирджиния и отново на самолетоносачите USS Independence и USSDwight. Накрая, през 1981 година, беше прехвърлен в тестовия ескадрон VX-4, известен като "Оценители", където получи своя черен цвят Black Bunny.
В момента машината е изложена в музея Castle Air Museum в Калифорния.
Технически параметри:
- размери: размах на крилата 11,71 м, дължина 19,2 м, височина 5,03 м
- празно тегло 13 397 кг
- максимално излетно тегло 27 965 кг
- двигателна установка 2x реактивен двигател General Electric J79 с тяга 79,6 kN
- максимална скорост 2 389 км/ч
- възход 312 м/с
- максимална летателна височина 18 975 м
- максимален обхват 3 065 км
- обем на горивните резервоари 7 549 л + 12 627 л в допълнителни резервоари
- вооръжение 1x шестцевно оръдие M61A1 Vulkan и до 8 480 кг оръжия в висящи точки

Абонирайте се за бюлетина